مودم VDSL چيست و چگونه كار مي كند

۱ بازديد

وزير ارتباطات آقاي آذري جهرمي قبلا در توييتي اعلام كرده بود كه قرار است اينترنت VDSL علاوه بر ADSL در خدمت مردم قرار گيرد. بنابراين براي استفاده از اينترنت به مودم VDSL نياز داريم. طبق صحبت هاي وزير ارتباطات، با اين تغيير، سرعت اينترنت 4 برابري را تجربه خواهيم كرد. اولويت اجرايي شدن اين طرح با مناطقي است كه سرعت نسل 4 اينترنت موبايل برايشان پايين تر از حد متوسط است. در اين نوشتار قصد داريم مودم VDSL و تفاوت آن با مودم ADSL را بررسي كنيم. با ما همراه باشيد.

 

منبع : كاشانه مدرن

براي دريافت مشاوره رايگان در زمينه مودم VDSL مي‌توانيد با كارشناسان كاشانه مدرن با شماره 5264-148-0992 تماس بگيريد.

 

مودم VDSL چيست و چگونه كار مي‌كند

تكنولوژي VDSL مخفف (Very High bitrate Digital Subscriber Line) است. اين عبارت به معني DSL با نرخ بيت بالا مي‌باشد.

VDSL در واقع نسل جديدي از DSL است. اين تكنولوژي با كابل هاي مسي فراهم مي‌شود و نسل بعدي ADSL است. اين مودم ها پهناي باند 52 مگابايت بر ثانيه را پشتيباني مي‌كند و نيز آپلود 16 مگابيت در ثانيه را براي كاربر فراهم مي‌كند. اين اعداد بيش از 6 برابر آن چيزي است كه مودم ADSL در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. در حالت تئوري گفته مي‌شود كه اين مودم‌ها تا 300 مگابايت بر ثانيه را هم فراهم مي‌كنند.

 

استفاده از همه ظرفيت‌ها

فناوري VDSL از ظرفيت‌هاي خطوط تلفن استفاده مي‌كند و پهناي باندي بسيار بيشتر از ساير فناوري هاي DSL مانند ADSL ارائه مي‌دهد. خطوط تلفن ظرفيت‌هاي بسيار بالايي دارند كه از مقدار كمي از آن براي انتقال صدا استفاده مي‌كنند. در فناوري‌هاي DSL از باقيمانده اين ظرفيت براي انتقال صدا استفاده مي‌شود.

خطوط تلفن مي‌توانند داده‌ها را با فركانس‌هايي معادل چندين ميليون هرتزي منتقل كنند در حالي كه صداي ما براي انتقال، به فركانسي مابين 400 تا 3400 هرتز نياز دارد. از مابقي اين ظرفيت مي‌توان به نحو احسن استفاده كرد. اين استفاده مفيدي است كه VDSL از آن بهره گرفته است.

نسل نويني از مودم‌هاي VDSL با نام‌هاي VDSL2 و VDSL+ وجود دارند كه البته هنوز در ايران خبري از آن ها نيست. اين مودم ها به ترتيب سرعت دانلود 200 و 300 مگابيت بر ثانيه را ارائه مي‌دهند.

 

تاثير فاصله

نكته مهمي در مورد فناوري VDSL وجود دارد و آن هم اين كه پهناي باندي كه دريافت مي‌كنيد بسيار بستگي دارد به اين كه فاصله تا سوييچ هاي vdsl شركت‌هاي ارائه دهنده، چه قدر است. هر چه فاصله از شركت ارائه دهنده بيشتر باشد، سرعت كاهش پيدا مي‌كند. اگر فاصله از حدي بيشتر شود، سرعت تا حد زيادي كاهش پيدا مي‌كند و گاهي به اندازه سرعت ADSL خواهد رسيد.

راه حل اين است كه شركت‌هاي ارائه دهنده، زير ساخت‌هاي اجراي VDSL را توسعه دهند تا حدي كه همه شهروندان بتوانند با سرعت مناسب از آن استفاده كنند. به همين دليل در حال حاضر VDSL در مناطق كمي مخصوصا تهران قابل استفاده است.

 

تفاوت مودم VDSL با مودم ADSL

تا اين‌جا در ميان مطالبي كه بررسي كرديم حتما تفاوت‌ايي ميان مودم هاي VDSL و ADSL را متوجه شده ايد. در اين قسمت قصد داريم اين تفاوت ها را به صورت دقيق تر بررسي كنيم.

قيمت: با توجه به ارائه خدمات بهتر توسط VDSL، مشخص است كه هزينه اينترنت و راه اندازي آن بايد بيشتر از ADSL باشد. از مواردي كه باعث اين اختلاف قيمت است مي توان مودم‌هاي گران‌تر، سرعت بالاتر، هزينه‌هاي زيرساخت و تعداد كمتر كاربران را نام برد.

پهناي باند: همان‌طور كه قبلا هم گفتيم پهناي باند براي دانلود و آپلود در VDSL بسيار بيشتر از ADSL است. پهناي باند VDSL بيش از 6 برابر از ADSL بيشتر است. در صورتي كه فناوري هاي VDSL2 و +VDSL2 را بتوانيم استفاده كنيم، اختلاف پهناي باند بسيار بيشتر از آن چيزي است كه گفتيم.

شركت‌هاي ارائه دهنده: استفاده از adsl كاملا جا افتاده است و شركت هاي زيادي خدمات آن را ارائه مي دهند. در مورد VDSL اين گونه نيست و شركت‌هاي كمي هستند كه سرويس‌هاي آن را ارائه مي‌دهند. با توجه به اين كه اين فناوري جديدا در حال عرضه است، محدود بودن آن طبيعي است.

فاصله: همان‌طور كه قبلا هم گفتيم در VDSL با افزايش فاصله سرعت تا حد زيادي افت پيدا مي‌كند. در نتيجه شركت‌هاي ارائه دهنده، تنها در صورتي مي‌توانند حداكثر سرعت اين سرويس را به كاربران ارائه دهند كه فاصله كمي با كاربران داشته باشند. در مورد ADSL اين گونه نيست. سرعت ADSL با افزايش فاصله تغييري نمي‌كند. براي فواصل كم سرعت VDSL بسيار بالاتر از ADSL است، وقتي فاصله بيشتر مي‌شود سرعت اين دو تقريبا برابر مي‌شود.

 

اهميت اينترنت پر سرعت

امروزه داشتن اينترنت پر سرعت موضوع مهمي است زيرا اطلاعات همه بر روي اينترنت و به صورت ويدئو، موسيقي و … ارائه مي‌شوند. داشتن پهناي باند بالاتر كمك مي‌كند زودتر به كارهاي خود برسيم. براي مشاغل اينترنتي هم پهناي باند خيلي مهم است. هر چه زودتر در كشورمان زير ساخت‌هاي مربوط به فناوري‌هاي جديد مانند VDSL2 ،VDSL و TD-LTE پياده سازي شود به رشد كسب و كارها كمك مي‌كند. Vdsl مزاياي بسيار زيادي براي كاربران دارد.

 

از چه شركت‌هايي مي‌توانم VDSL تهيه كنم

اكنون براي تهران و قم ثبت نام VDSL توسط شركت‌هاي مخابرات و شاتل انجام مي‌شود. داتك و پيشگامان هم از جمله شركت هايي هستند كه VDSL را ارائه مي‌دهند. البته از مدتي قبل هم اين اينترنت براي مجتمع هايي مانند مجتمع هاي اداري و تجاري ارائه مي‌شد.

 

ثبت نام VDSL را چگونه انجام دهم؟

به وب سايت شركت مخابرات مراجعه كنيد و در زيرمنوي سرينو روي دكمه اطلاعات بيشتر بزنيد. در اين صفحه اطلاعات لازم شامل نان و نام خانوادگي، كد ملي، نام شهر و استان و … را وارد نماييد تا ثبت نام شما انجام شود. كد رهگيري كه پس از ثبت نام به شما داده مي‌شود را پيش خود نگه داريد.

براي ثبت نام در شركت شاتل هم وارد سايت شاتل شويد و بر روي بنري كه براي اينترنت VDSL قرار داده شده، كليك كنيد. در اين صفحه اطلاعات لازم را وارد نماييد و منتظر بمانيد تا از شركت با شما تماس بگيرند.

اينترنت VDSL به مودم خاصي احتياج دارد؟

همان‌طور كه گفتيم براي استفاده از اين خدمات جديد، نياز به مودمي داريد كه از اين فناوري پشتيباني كند. برخي مودم‌هاي موجود علاوه بر ADSL از VDSL هم پشتيباني مي‌كنند. البته اين موضوع در مورد مودم‌هاي حرفه‌اي و گران قيمت صدق مي‌كند و براي همه مودم‌ها درست نيست.

براي خريد مودم‌هاي VDSL مي‌توانيد به فروشگاه اينترنتي كاشانه مدرن سر بزنيد.

 

تفاوت هزينه VDSL با ADSL

در تعرفه‌هايي كه شركت مخابرات اعلام كرده است، تفاوت خاصي ديده نمي‌شود. هزينه اين دو نوع اينترنت شبيه به هم تعريف شده است. شاتل در اين زمينه اطلاعات مشخصي به كاربرانش نداده است. مي‌توان نتيجه گرفت كه قيمت VDSL و ADSL قرار نيست تفاوت زيادي با هم داشته باشد.

 

جمع بندي نهايي

VDSL نسل پيشرفته اينترنت است كه به زودي مي‌توانيم در كشورمان از آن استفاده كنيم. شركت مخابرات قدم هاي اساسي در اين راه برداشته و مودم هاي ADSL را با VDSL جايگزين كرده است. ورود نسل جديد اينترنت با سرعت و امكانات بيشتر، به رشد و موفقيت كسب و كارها و انجام سريع تر بسياري از امور كمك خواهد كرد.

 

منبع : كاشانه مدرن

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد