فرمت فشرده سازي H.265 چيست ؟ | مزاياي (HEVC) H.265

۶۷ بازديد

امروزه دوربين هاي مداربسته بدليل قيمت پايين و كاربردهاي زيادي از جمله تامين امنيت مكان دارد، تقريبا در هر مكاني مورد استفاده قرار مي گيرد. با اين حال دوربين هاي مداربسته هر زور پيشرفته تر شده و كيفيت تصويري كه به ما ارائه مي شود بيشتر مي شود. همانطور كه ميدانيم هرچه كيفيت يك تصوير بيشتر شود قاعدتا حجم بيشتري دارد و فضاي بيشتري را اشغال مي كند. حال شركت هاي توليد كننده راهكار جديدي را به نام فشرده سازي تصاوير ارائه كرده اند. در اين مقاله مي خواهيم داني كه فرمت فشرده سازي H.265 چيست و به بررسي كاربرد و مزاياي اين فرمت خواهيم پرداخت، پس با مجله تخصصي كاشانه مدرن همراه باشيد.

 

[box type"] براي مشاوره رايگان با كارشناسان كاشانه مدرن با شماره 5264-148-0992 تماس بگيريد. [/box]

 

فرمت فشرده سازي H.265 چيست

با بيشتر شدن رزولوشن لنزهاي دوربين مداربسته كيفيت تصوير دوربين ها بهتر مي شود و تصاوير با جزييات بهتري ارائه مي دهد. با بالا رفتن كيفيت تصوير، حجم فايل نيز بيشتر مي شود و فضاي هارد زودتر پر مي شود. براي يك سيستم مداربسته به طور معمول فيلم هاي 20 روز حداقل بايد در فضاي هارد ديسك ذخيره شود.

H.265 نسل جديد تر فرمت فشرده سازي ويديو H.264 است. فرمت ويديو H.265 كاربردي ترين و مدرن ترين فرمت فشرده سازي در سال هاي اخير بود كه حجم ويديو ها را بدون افت كيفيت نصف كند. در فرمت ويديو H.265 حجم تصاوير H.264 را به نصف كاهش مي دهد. يعني حجم را در اصل به يك چهارم حجم اوليه بدون افن كيفيت تصوير كاهش مي دهد. براي آشنايي بهتر ابتدا به بررسي H.264 مي پردازيم.

 

فريم چيست

ويديو ها در اصل تعداد بسيار زيادي عكس هستند كه با سرعت پشت سر هم نشان داده مي شوند كه هنگام پخش به صورت يك ويديو مشاهده مي كنيم. به اين تصاوير اصطلاحا فريم مي گويند. استاندارد فيلم برداري به صورت فريم بر ثانيه است كه هر چه عدد آن بيشتر شود حس پيويستگي بيشتري به شخص القا مي كند. معمولا امروزه ايت استاندارد در دوربين هاي مداربسته 25 تا 30 فريم بر ثانيه است.

 

فشرده سازي H.264

در اين تكنولوژي فريم هاي مشابه از نظر رنگ و شدن نور را پيدا ميكند. اين الگوريتم تصوير گرفته شده توسط دوربين مداربسته را بخش هاي كوچكتر تقسيم كرده و به جاي اينكه رنگ هر پيكسل را جداگانه ذخيره كند، رنگ ها و پيكسل هاي مشابه را شناسايي و ثبت ميكند. اين تكنولوژي حجم فايل تصويري به صورت قابل توجهي كاهش مي يابد. اين روش فريم هاي تكراري را ثبت نمي كند بلكه در صورت نياز اين اطلاعات را انتقال مي هد.

به عنوان مثال يك دوربين مداربسته را در نظر بگيريد كه در ورودي يك مجتمع مسكوني نصب شده است. تكنولوژي h264 اجزا ثايت مانند ديوارها و ساير اجزا ثابت در تصوير را شناسايي مي كند. اين تكنولوژي باعث مي شود به جاي ضبط كردن همه فريم هاي اين اجزا ثابت، يك بار آن ها را ثبت كرده و در ادامه فقط تغييرات را بر روي اين تصاوير ثابت اضافه مي كند.

 

بيشتر بخوانيد:   راهنماي خريد دوربين مداربسته | چه دوربين مداربسته اي بخريم

 

فشرده سازي H.265

استنادارد h265 هم بر پايه H264 است و به نوعي تعميم يافته اين تكنولوژي است. فشرده سازي تصاوير بهينه تر شده است. در H264 اندازه پيكسل ها جدا شده 16 پيكسل بود كه اين اندازه در H265 به 64 پيكسل افزايش يافته اسن كه اين ياعث مي شود فشرده سازي بسيار بهينه تر شود به گونه اي كه حجم تصاوير ذخيره شده نسبت به H264 كاهشي حدود 50 درصد داشته باشد.

 

مزاياي فرمت فشرده سازي H.265

 

فشرده‌سازي بيشتر و حجم كمتر فايل

در فرمت H265 حجم فايل ها نصف فرمت H264 است اما كيفيت تصوير دچار هيچگونه افتي نشده است.

 

استفاده از پهناي باند كمتر

بدليل حجم كمتر فايل ها پهناي باند مورد نياز كمتري لازم است تا داده ها انتقال يابند. ايم زيت بيشتر در دوربين هاي تحت شبكه نمايان است.

 

تقسيم بندي بيشتر پيكسل‌ ها

بلوك هاي تعريف شده در فرمت H264 در اندازه هاي ۱۶*۱۶ پيكسل هستند اما در فرمت H265 اين اندازه تا 64*64 پيكسل نيز توانايي ذخيره تصاوير را دارند. اين بيشتر شدن اندازه اجزره مي دهد تصاوير ثابت به صورت جزيي و كم حجم تر به فريم هاي بعدي انتقال يابد كه در نتيجه حجم كلي فايل تصويري را كاهش مي دهد.

 

بازپخش تصاوير با سرعت بالاتر

در هنگام بازپخش تصاوير ضبط شده توسط دوربين مداربسته به دليل پردازش بهتر تضاوير فيلم ها با پيوستگي بيشتري پخش مي شوند كه در اين صورت كيفيت پخش بهتري به ما ارائه خواهد شد.

 

براي اطلاع از آخرين قيمت دوربين مداربسته به فروشگاه اينترنتي كاشانه مدرن سر بزنيد.

 

[box type"] براي مشاوره رايگان با كارشناسان كاشانه مدرن با شماره 5264-148-0992 تماس بگيريد. [/box]

منبع: فرمت فشرده سازي H.265 چيست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.